Warszawa, dnia 26 listopada 2016r.
Szanowni Państwo !!!
Koleżanki i Koledzy
Kolejny raz "rządzący" w imieniu suwerena podejmują działania godzące w środowiska mundurowe.
W lutym 2016 r kierownictwo MSWiA rozpoczęło propagandowy atak na środowiska byłych funkcjonariuszy służb specjalnych, poprzez:
Dzielenie funkcjonariuszy na lepszych i gorszych:
a) kilku tysiącom funkcjonariuszom i żołnierzom dano "propozycję nie odrzucenia"- dobrowolne odejście ze służby lub przeniesienie na inne stanowisko, w innej jednostce. Zaplanowano"rok 2017 to rok policji bez milicji",
b) ograniczono uprawnienia emerytów w ceremoniałach wojskowym i policyjnym (nieudzielanie asysty podczas ceremonii pogrzebowych),
c) przedstawiano nieprawdziwe dane o emeryturach byłych funkcjonariuszy, podając że średnia emerytura to 6.000 zł a niektórzy pobierają nawet po 20.000 złotych. Daliśmy temu odpór w opracowaniu Federacji "EMERYTURY MUNDUROWE I OCENA PLANU ICH OBNIŻENIA", które w maju 2016 r przekazaliśmy do mediów, parlamentarzystom oraz organizacjom zrzeszającym emerytów mundurowych
Przedstawione powyżej działania były przygotowaniem "artyleryjskim" do zmiany świadczeń emerytalnych żołnierzy i funkcjonariuszy pełniących służbę w okresie PRL
12 lipca MSWiA przedstawił zarejestrowany pod nr UD 103, do którego zostały dołączone opinie i stanowiska:
- Rządowe Centrum Legislacji (pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r.) - wartość proponowanego wskaźnika 0,5 % nie znajduje odzwierciedlenia w systemie powszechnym, w projekcie brak jest wyczerpującego uzasadnienia dla przyjętej wartości 0,5% wskaźnika - bowiem w systemie powszechnym jest obecny wskaźnik 0,7%; nadto projektowana zmiana ma istotny wpływ na zakres przedmiotowy ustawy, czyli krąg organów bezpieczeństwa, znaczące poszerzenie kręgu organów bezpieczeństwa państwa nie zostało odpowiednio uzasadnione,
- Porozumienie Zielonogórskie (pismo z dnia 3 sierpnia 2016 r.) - działania odbierające nabyte uprawnienia podważają zaufanie do Państwa,
- Minister Spraw Zagranicznych (pismo z dnia 25 lipca 2016 r.) - nie dopełnienie przez autorów projektu obowiązku przestrzegania zasady proporcjonalności oraz zasady pewności prawa, co w przypadku przyjęcia projektu przez Parlament RP może skutkować w przyszłości licznymi postępowaniami przed sądami międzynarodowymi,
- Minister Zdrowia (pismo z dnia 20 lipca 2016 r.) - zwrócił uwagę na zagrożenie istotnego, proporcjonalnego zmniejszenia przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, co nie zostało uwzględnione w ocenie skutków proponowanego projektu.
- Minister Skarbu Państwa (pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r.) - autorzy projektu nie przeprowadzili testu proporcjonalności dla proponowanych zmian, nie dochowując zasad najwyższej ostrożności i staranności w procedowaniu przedmiotowego projektu.
Swoje stanowiska negatywne wyraziło szereg organizacji pozarządowych, z których Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów, Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów Policyjnych oraz Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej zwróciły uwagę na niekonstytucyjność oraz rozszerzenie "karania" na wdowy i sieroty" .
W dniu 14 listopada 2016 r projekt zmiany ustawy o nr UD103 został skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów.
Jednakże to nie jest konsultowany projekt z 12 lipca, tylko projekt "NOWY", zmieniający zarówno podmiotowo jak i przedmiotowo zakres proponowanych zmian. To oszustwo i manipulacja.
1) Dwa odmienne projekty ustaw figurują równolegle pod tym samym numerem UD 103.
- na oficjalnych stronach internetowych MSWiA i Kancelarii Premiera RP - projekt ustawy z 12 lipca wraz z konsultacjami społecznymi,
- na stronie RCL projekt ustawy z 14 listopada 2016 r.
Opatrywanie dwóch różnych dokumentów tą samą sygnaturą to przestępstwo.
Opinia publiczna, która może zapoznawać się z treścią projektu zamieszczonego na stronach MSWiA i Premier RP nie ma pojęcia, że projekt "wzbogacono" o:
- zmianę podmiotową w projekcie z 12 lipca "służba w organach bezpieczeństwa państwa" w projekcie z 14 listopada - "służba na rzecz państwa totalitarnego". Kogo w przyszłości planuje się objąć (nauczycieli, urzędników, kolejarzy itp.) ?
- kuriozalną "autopoprawkę" - wykreślenie punktu 15b (skonsultowanego) i dopisanie punktu 15c - godzącego w prawa człowieka, wolności i demokracji, powodującą, że bez względu na ilość lat służby w okresie III RP - maksymalne świadczenie to 2073 zł (brutto).
2) Projekt jest faktycznie ustawą karną represjonującą wszystkich byłych funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa, w tym również służących bezpieczeństwu III RP. Ma charakter represyjno-odwetowy,
3) Nie został poddany żadnym konsultacjom. Może to być podstawą do złożenia zawiadomienia o przestępstwie urzędniczym. Zmiana treści projektu ustawy, nie poinformowanie o autopoprawce i nie poddanie społecznej konsultacji to przestępstwo - sytuacja identyczna jak w sprawie afery Rywina i słynnego przypadku " i/lub czasopisma ",
4) Twierdzenie, ze byli funkcjonariusze i żołnierze otrzymali świadczenia będące bezprawnym przywilejem od władz PRL jest niezgodne z prawdą, gdyż uzyskali je słusznie, w niepodległej Polsce, w sposób przewidziany przepisami prawa,
5) Prawo do zabezpieczenia na wypadek niezdolności do pracy lub po osiągnięciu wieku emerytalnego jest podstawowym prawem człowieka. Pozbawienie uprawnionych praw nabytych do świadczeń emerytalno-rentowych narusza gwarancje wynikające z Konstytucji,
6) Nie zdarzyło się nic ze strony świadczeniobiorców (zdrada ojczyzny, wystąpienia przeciwko państwu), co uzasadniało by obniżenie świadczeń. Projektodawcą powodują wyłącznie motywy polityczne, wynikające z zobowiązań wyborczych (rozdawnictwo). Brakuje pieniędzy na realizację programu wyborczego,
6) Podkreślić należy, że podmiotowe rozwiniecie projektu zmiany ustawy będzie skutkować, że obejmie ona również, wbrew zapowiedziom Premier RP i Ministra SWiA, również byłych funkcjonariuszy Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej jako słuchaczy, studentów, kursantów Akademii Spraw Wewnętrznych oraz kilkanaście tysięcy policjantów, absolwentów Studiów Podyplomowych oraz różnych kursów organizowanych centralnie dla wszystkich służb dla obniżenia kosztów,
7) W podejmowane działanie wpisują się wypowiedzi niektórych polityków (Kornel Morawiecki proponuje aby takimi rozwiązania objąć również kadrę dowódczą Wojska Polskiego oraz działaczy partyjnych).
Proszę powyższe pismo oraz załączone do niego stanowisko FSSM przekazywać podczas spotkań z parlamentarzystami, politykami, samorządowcami, przedstawicielami mediów.
Prezydent Federacji
Stowarzyszeń Służb Mundurowych
Zdzisław Czarnecki
Insp. w st. spocz.
{ Oświadczenie ZW NSZZP woj. zachodniopomorskiego }, { uchwała nr 16.16 FSSM RP }