'

Warszawa, dnia 26 listopada 2016r.

Szanowni Państwo !!!

Koleżanki i Koledzy

Kolejny raz "rządzący" w imieniu suwerena podejmują działania godzące w środowiska mun­d­urowe.

W lutym 2016 r kierownictwo MSWiA rozpoczęło propagandowy atak na środowiska byłych funkcjonariuszy służb specjalnych, poprzez:

Dzielenie funkcjonariuszy na lepszych i gorszych:

 

a) kilku tysiącom funkcjonariuszom i żołnierzom dano "propozycję nie odrzucenia"- dob­ro­wol­ne odejście ze służby lub przeniesienie na inne stanowisko, w innej jednostce. Zap­lano­wa­no"rok 2017 to rok policji bez milicji",

b) ograniczono uprawnienia emerytów w ceremoniałach wojskowym i policyjnym (nieu­dzie­lanie asysty podczas ceremonii pogrzebowych),

c) przedstawiano nieprawdziwe dane o emeryturach byłych funkcjonariuszy, podając że śred­nia emerytura to 6.000 zł a niektórzy pobierają nawet po 20.000 złotych. Daliśmy temu odpór w opracowaniu Federacji "EMERYTURY MUNDUROWE I OCENA PLANU ICH OBNI­ŻE­NIA", które w maju 2016 r przekazaliśmy do mediów, parlamentarzystom oraz or­ga­ni­zacjom zrzeszającym emerytów mundurowych

Przedstawione powyżej działania były przygotowaniem "artyleryjskim" do zmiany świadczeń emerytalnych żołnierzy i funkcjonariuszy pełniących służbę w okresie PRL

12 lipca MSWiA przedstawił zarejestrowany pod nr UD 103, do którego zostały dołączone opi­nie i stanowiska:

- Rządowe Centrum Legislacji (pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r.) - wartość proponowanego wskaźnika 0,5 % nie znajduje odzwierciedlenia w systemie powszechnym, w projekcie brak jest wyczerpującego uzasadnienia dla przyjętej wartości 0,5% wskaźnika - bowiem w sys­te­mie powszechnym jest obecny wskaźnik 0,7%; nadto projektowana zmiana ma istotny wpływ na zakres przedmiotowy ustawy, czyli krąg organów bezpieczeństwa, znaczące poszerzenie krę­gu organów bezpieczeństwa państwa nie zostało odpowiednio uzasadnione,

- Porozumienie Zielonogórskie (pismo z dnia 3 sierpnia 2016 r.) - działania odbierające naby­te uprawnienia podważają zaufanie do Państwa,

- Minister Spraw Zagranicznych (pismo z dnia 25 lipca 2016 r.) - nie dopełnienie przez auto­rów projektu obowiązku przestrzegania zasady proporcjonalności oraz zasady pewności pra­wa, co w przypadku przyjęcia projektu przez Parlament RP może skutkować w przyszłości licznymi postępowaniami przed sądami międzynarodowymi,

- Minister Zdrowia (pismo z dnia 20 lipca 2016 r.) - zwrócił uwagę na zagrożenie istotnego, pro­porcjonalnego zmniejszenia przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, co nie zostało uwzględnione w ocenie skutków proponowanego projektu.

- Minister Skarbu Państwa (pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r.) - autorzy projektu nie prze­pro­wadzili testu proporcjonalności dla proponowanych zmian, nie dochowując zasad najwyższej ostrożności i staranności w procedowaniu przedmiotowego projektu.

Swoje stanowiska negatywne wyraziło szereg organizacji pozarządowych, z których Nie­zależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów, Stowarzyszenie Emerytów i Ren­cis­tów Policyjnych oraz Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej zwróciły uwagę na nieko­nsty­tu­cyjność oraz rozszerzenie "karania" na wdowy i sieroty" .

W dniu 14 listopada 2016 r projekt zmiany ustawy o nr UD103 został skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów.

Jednakże to nie jest konsultowany projekt z 12 lipca, tylko projekt "NOWY", zmie­nia­ją­cy zarówno podmiotowo jak i przedmiotowo zakres proponowanych zmian. To oszustwo i manipulacja.

1) Dwa odmienne projekty ustaw figurują równolegle pod tym samym numerem UD 103.

- na oficjalnych stronach internetowych MSWiA i Kancelarii Premiera RP - projekt ustawy z 12 lipca wraz z konsultacjami społecznymi,

- na stronie RCL projekt ustawy z 14 listopada 2016 r.

Opatrywanie dwóch różnych dokumentów tą samą sygnaturą to przestępstwo.

Opinia publiczna, która może zapoznawać się z treścią projektu zamieszczonego na stronach MSWiA i Premier RP nie ma pojęcia, że projekt "wzbogacono" o:

- zmianę podmiotową w projekcie z 12 lipca "służba w organach bezpieczeństwa państwa" w projekcie z 14 listopada - "służba na rzecz państwa totalitarnego". Kogo w przyszłości planuje się objąć (nauczycieli, urzędników, kolejarzy itp.) ?

- kuriozalną "autopoprawkę" - wykreślenie punktu 15b (skonsultowanego) i dopisanie punktu 15c - godzącego w prawa człowieka, wolności i demokracji, powodującą, że bez względu na ilość lat służby w okresie III RP - maksymalne świadczenie to 2073 zł (brutto).

2) Projekt jest faktycznie ustawą karną represjonującą wszystkich byłych funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa, w tym również służących bezpieczeństwu III RP. Ma charakter re­p­re­syj­no-odwetowy,

3) Nie został poddany żadnym konsultacjom. Może to być podstawą do złożenia zawiado­mienia o przestępstwie urzędniczym. Zmiana treści projektu ustawy, nie poinformowanie o au­topoprawce i nie poddanie społecznej konsultacji to przestępstwo - sytuacja identyczna jak w sprawie afery Rywina i słynnego przypadku " i/lub czasopisma ",

4) Twierdzenie, ze byli funkcjonariusze i żołnierze otrzymali świadczenia będące bez­pra­w­nym przywilejem od władz PRL jest niezgodne z prawdą, gdyż uzyskali je słusznie, w nie­podległej Polsce, w sposób przewidziany przepisami prawa,

5) Prawo do zabezpieczenia na wypadek niezdolności do pracy lub po osiągnięciu wieku eme­rytalnego jest podstawowym prawem człowieka. Pozbawienie uprawnionych praw nabytych do świadczeń emerytalno-rentowych narusza gwarancje wynikające z Konstytucji,

6) Nie zdarzyło się nic ze strony świadczeniobiorców (zdrada ojczyzny, wystąpienia prze­ciw­ko państwu), co uzasadniało by obniżenie świadczeń. Pro­jektodawcą powodują wyłącznie mo­tywy polityczne, wynikające z zobowiązań wyborczych (rozdawnictwo). Brakuje pie­nię­dzy na realizację programu wyborczego,

6) Podkreślić należy, że podmiotowe rozwiniecie projektu zmiany ustawy będzie skutkować, że obejmie ona również, wbrew zapowiedziom Premier RP i Ministra SWiA, również byłych funkcjonariuszy Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej jako słu­cha­­czy, studentów, kursantów Akademii Spraw Wewnętrznych oraz kilkanaście tysięcy po­licjantów, absolwentów Studiów Podyplomowych oraz różnych kursów organizowanych cen­tralnie dla wszystkich służb dla obniżenia kosztów,

7) W podejmowane działanie wpisują się wypowiedzi niektórych polityków (Kornel Mo­ra­wiecki proponuje aby takimi rozwiązania objąć również kadrę dowódczą Wojska Pol­skiego oraz działaczy partyjnych).

Proszę powyższe pismo oraz załączone do niego stanowisko FSSM przekazywać podczas spotkań z parlamentarzystami, politykami, samorządowcami, przedstawicielami me­diów.

Prezydent Federacji
Stowarzyszeń Służb Mundurowych
Zdzisław Czarnecki

Insp. w st. spocz.

{ Oświadczenie ZW NSZZP woj. zachodniopomorskiego },  { uchwała nr 16.16 FSSM RP }