Na podstawie artykułu 19 i 20 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (tekst jednolity: Dziennik Ustaw Nr 2003, Nr 221, poz.2199 z późniejszymi zmianami) zwracam się do Pana Prezesa o udzielenie informacji na temat wniosku grupy posłów o zbadanie zgodności ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin z art. 2, art. 10, art. 31 ust. 3 oraz art. 32 Konstytucji RP rozpatrywanym pod sygnaturą akt K 6/09.
W sprawie tej grupa posłów złożyła wniosek o zbadanie zgodności z przepisami Konstytucji przedmiotowej ustawy podnosząc szereg ważkich zarzutów.
Wskazano między innymi, że ustawa ta narusza zasadę ochrony praw nabytych poprzez arbitralne ograniczenie prywatnych praw podmiotowych przysługujących jednostce w obrocie prawnym.
Ponadto zarzucono ustawie naruszenie zasady podziału władz poprzez wymierzenie przez władzę ustawodawczą, z pominięciem władzy sądowniczej sui genesis kary polegającej na zmniejszeniu przysługujących uprawnień emerytalnych skonkretyzowanych i zindywidualizowanych już w akcie ustawowym adresatów.
Wreszcie rozwiązania szczegółowe ustawy naruszają następujące dyrektywy wynikające z przepisów Konstytucji, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Rezolucji nr 1096 Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy:
- zakaz wprowadzania odpowiedzialności zbiorowej,
- zasadę prawa do sądu i prawa do obrony;
- zasadę zaufania obywateli do państwa;
- zakaz retroakcji;
- zasadę proporcjonalności przy ograniczaniu praw i wolności podstawowych;
- prawo do zabezpieczenia społecznego po osiągnięciu wieku emerytalnego;
- zasadę przyzwoitej legislacji i zaufania do prawa oraz działań władzy publicznej;
- zasadę niedyskryminacji w życiu publicznym, społecznym i gospodarczym.
W oparciu o przepisy zakwestionowanej w niniejszej sprawie ustawy właściwe organy emerytalne przeliczają świadczenia emerytalne według przelicznika 0,7 % zmniejszając wskaźnik o 1,9%. Jest to równoznaczne z potraktowaniem lat służby w formacjach wskazanych w ustawie jako lat okresów nieskładkowych. Oznacza to dla wielu tysięcy byłych milicjantów i funkcjonariuszy służb specjalnych, osób bardzo często w wielu podeszłym, obniżenie ich świadczeń w stopniu niezmiernie dotkliwym.
Z uwagi na skutki, jakie zakwestionowane przepisy wywierają w życiu wielu tysięcy rodzin należałoby oczekiwać szybkiego terminu rozpatrzenia kwestii ich konstytucyjności.
W związku z powyższym chciałbym prosić o udzielenie informacji na temat przybliżonego terminu rozpatrzenia sprawy zgodności ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin z art. 2, art. 10, art. 31 ust. 3 oraz art. 32 Konstytucji RP rozpatrywanej pod sygnaturą akt K 6/09.
Jednocześnie chciałbym, z uwagi na skutki jakie ustawa z dnia 23 stycznia 2009 roku wywiera dla wielu tysięcy ludzi, zwrócić się z prośbą o przyspieszenia wyznaczenia terminu rozpatrzenia przedmiotowej sprawy.
Sławomir Kopyciński Poseł na Sejm RP